Followers

Monday, 15 August 2011

Sembahyang Akhir Waktu

Assalamualaikum. Atau salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Sembahyang Akhir Waktu

Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan sembahyang kita yea

Jika berpuasa amalan kita direct terus padaNya. Tapi jika bersembahyang
ada posmen pula untuk hantar amalan kita padaNya

Kisahnya....-.
Setiap kita ada malaikat. Malaikat yang hantar amalan sembahyang
kita pada Ilahi. Untuk sampaikan amalan kita dia melalui tol-tol di
setiap lapisan langit dimana setiap penjaga tol, kroni malaikat juga. Jika
sembahyang di awal waktu, tolnya "free". Sekatan tol tiada. Tiada "jem".
Malaikat terus sampaikan amalan pada Allah untuk dinilaikan.
Tapi jika sembahyang di akhir waktu, tol free juga, tapi sekatannya
MasyaAllah..-.

Di langit pertama, penjaga tol marahkan posmen kita, kenapa lewat poskan
amalan kita. Merayu-rayu malaikat posmen kita minta diberi laluan
tetapi penjaga langit pertama tidak heran. Dicampakkan amalan lewat
sembahyang tadi ke bumi. Maka jatuh berderai, dikutip semula oleh malaikat
posmen kita. Satu persatu dikutip sambil terus merayu untuk kelapisan
langit ke-dua.

Dilangit kedua, samalah juga, membebel la malaikat kerana lewat
hantar amalan. Merayu lagi kawan kita tetapi tak dipedulikannya lalu
dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi. Jatuh berderai lagi,
dikutip satu persatu amalan kita. Dirayu lagi untuk diserahkan
amalan kita pada Tuhan.

Dilangit ketiga, La, kena basuh lagi malaikat posmen kita. Kenapa lewat hantar
amalan tersebut. Tiada kompromi, terus dibaling amalan kita. Jatuh berderai amalan kita.
Tak ade nilai dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi. Maka tak sampailah amalan kita kepada Allah.
Seolah-olah kita tak sembahyang juga. 

Maka bersedialah kita menerima pembalasannya.
Tak didunia, diakhirat, hilang duit, hati risau, tender ditolak, ujian bertimpa-timpa.
Issh. Tak berbaloi rasanya kita buat amalan tapi tak sampai. Dahlah
tu takde nilai, kena azab lagi nanti.
 
Ya Allah, ampunkan kami kerana lalai. Sesungguhnya Engkau Maha
Pengampun Lagi Maha Penyayang. Jadikan hati kami suka sembahyang di awal
waktu. Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan; biarlah kami gawat di
dunia agar kami tidak gawat lagi dihari akhirat kelak.

Amin. 

Note :: Copy paste dari FB. Apa pun, kita amek contoh lagi mudah. Makanan yang panas dan makanan yang sejuk. Mana satu jadi pilihan? Mesti yang panas dan terbaik kan? Camtu juga la amalan kita. Takkan ALLAH da bagi segala hasil yang terbaik, kita kasi yang buruk kat DIA? malu weyh.. 

5 comments:

Iffah Afeefah said...

hurmmm malu sgt2

::Cik Pija:: said...

solatlah di awal waktu. ^_^

aimie amalina said...

huuu
maceh sgt peringatan ini
selalu lupe walau tahu
huk2
sedih =(

Suhaili Sarif said...

masyaALLAH...saya x nak susahkan posmen saya la cmmni
thanx nadh

kiera'sakura said...

bkn nadh penah post entry mcm nie jgak ke sblm nie?

amin2... semoga kita tergolong dlm yg menyegerakan waktu solat...

Buta+Pekak+Bisu=CINTA