Followers

Monday, 8 August 2011

Part 10: I'm nothing without you

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca. 
Sila rujuk di kiri anda untuk  kronologi kisah ini ya.

"Cerita la dengan saya. Apa yang jadi." Shahir mula bertanya.

"Kalau saya cerita awk boleh tolong ka? ". Balas Adilla.
"Kalau awk tak cerita saya boleh tolong kah?" Shahir cuba menjawap soalan dengan soalan.Adilla mendiamkan diri. 

"Ceritalah dekat saya. Saya tahu, saya mungkin ibarat dinding bila awk bercerita, yang langsung tak berguna untuk bercerita, sebab dia tak mampu menjawap, tapi seburuk-buruk dinding ni, setidak-tidaknya, awk berjaya meluahkan rasa dihati, kurang sikit beban dalam hati. Mana tahu tetiba nanti dinding ini mampu menjadi seperti si kakak tua yang tahu membalas kata?". Shahir cuba lagi untuk mengail jawapan dari Adilla.

"Begini awak, saya ada Mama. Tapi Mama dah berkahwin dengan Uncle Rasyid."

"Jadi awak membenci Uncle awak sebab dia dah kahwin dengan Mama. Betul tak kata saya? ". Balas Shahir. Kemudian dia menambah. "Dan dalam masa sama, Mama awak turut terkena tempiasnya. Betul tak? "

"Iya awak, saya membenci dia sebab dia kahwin dengan Mama. Baru-baru ini, saya tertinggikan suara dekat Mama sebab Mama ceritakan tentang uncle dan saya tak suka. Lepas tu tadi, Mama halau saya dari rumah. "

"ummm.. Sabarlah. Mama ada sebabnya kenapa dia berbuat demikian. "

"Owhhh jadi awak suka la Mama saya kahwin dengan Uncle? Awak pun sama sahaja macam mereka berdua. huhh!!." Adilla bengang dengan jawapan Shahir. 

"Bukan awak, awak tak boleh menghukum mereka macam tu awak. Awak pernah tak fikir tentang Mama awak sebelum ini? Macam mana susahnya dia nak membesarkan awak sendirian? ". Adilla mendiamkan diri.

"Selepas lama dia membesarkan awak, sekarang awak pun dah besar, dan awak pun akan satu hari nanti punyai seseorang yang akan menjaga awak pula, sebagaimana Mama awak punya Ayah awak satu masa dahulu. "

"Itu dulu, sekarang Saya dah besar, takkan saya tak boleh nak jaga Mama? "

"Sekarang ni, awak asyik dengan kerja awak, dan dia ditinggalkan seorang di rumah, sakit demam dia, sapa nak tengokkan? Dia juga perlukan seseorang untuk dia. Awak mungkin tak sedar kan, tapi kasih seorang ibu tu, tiada tolok bandingnya, Ibu takkan buat keputusan yang sewenangnya menyakitkan anak-anak dia. Tengok dulu, dia tak kahwin sebab nak menjaga awak. Supaya 100% kasih sayang dia hanya untuk awak. Dan sekarang apabila awak dah besar, dan dia sedar, satu hari nanti, kasih sayang awak pula akan berbelah bahagi kepada dia dan suami, baru dia ambil keputusan untuk cari seseorang. Tidakkah itu adil buat dia awak?".

Adilla masih mendiamkan diri. Pertama kali dalam hidup dia berdiam setelah diberi lecture panjang. Sebelum ini, pantang salah dan lain dari pandangan dia, dia pasti akan bangkit melawan. Tapi hari ini, dia seperti sudah diplaster mulutnya dan hanya mendengar tiap kata yang keluar dari hati si idaman kalbu yang sedang menerangkan tentang kekhilafan yang dah dia lakukan terhadap Ibunya.


**********************************************

"Hai, awal datang. ". Iskandar memulakan bicara.

"Aku dari rumah Shahir." balas Zaki.

"Ha, apa cer sahabat kita seorang tu. Kau dah dapat pecahkan code rahsia ka?"

"Code rahsia? Maksud kau?"

"Iyalah, macam kat tak kenal Shahir tu. Dia tu kan macam peti besi. Yang disimpan segala khazanah kisah hidup, tapi tak didedahkan, nak tahu cerita kena pandai ayat, baru dapat cerita tu."

"Ahahahahahaha. Macam-macam kau ni. "

"Kau nak makan apa-apa tak? aku watkan burger, lepas tu kau open story, boleh tak?". Soal Iskandar.

"Ummm.. boleh jugak tu. Aku rasa aku pun perlukan nasihat dan cadangan dari kau macam mana kita nak bantu sahabat kita tu. Kesian juga aku dengar cerita dari dia. "

**********************************************

"Abang dah siapkan sup untuk kamu, meh makan sayang.". Rashid mengejutkan Rozita dari tidurnya. 

"Saya tak berselera lah abang." Balas Rozita. Dia seperti dah hilang nafsu untuk makan, hilang nafsu untuk apa sahaja, selepas kejadian tadi. Dia benar-benar kecewa dengan anak tunggalnya yang asyik membantah dan membenci ayahnya itu. 

"Sudahlah tu Sayang, Marah ka, apa ka, kesihatan tetap perlu dijaga. If ya pun kamu sedih dengan anak, takkan Ayah nya nak kena hukum kot? " Rasyid cuba memujuk Rozita. Tetapi Rozita masih mendiamkan diri.

"Makanlah sedikit dinda. takkan tak sudi kot? Penat kanda masak ni. Sampai terpotong-potong jari ni semata-mata nak watkan sup untuk dinda, nasiblah jadi sup ayam, tak jadi sup jari kanda..". Sambung Rasyid sambil menunjukkan jarinya yang berbalut dengan plaster sepuluh sen, cuba mendapatkan simpati dari Rozita.
Rozita masih mendiamkan diri lagi. Mencuba nasib mungkin, sama ada suaminya akan masih memujuknya. 

"Tak apalah dinda, jika dinda taknak makan sup kanda ni, kanda nak mintak izin pulang kerumah ibu kanda." Rasyid pula buat-buat merajuk. Sebenarnya tidak pun, tapi sengaja dibuatnya.

Rozita bingkas bangun dari baringannya dan mendapatkan Rasyid. Lantas dicapainya jari Rasyid. "Alaaa shian kanda dinda ni, penat masak ye. Sampai terpotong jari pulak tu, alaa shiannya, meh dinda letakkan ubat ye kanda? ". Rozita pula memujuk Rasyid.

"Taknak, kanda majuk dah ni.."

"Ala kanda, meh la sini, dinda melawak ja ni kanda, tamo majuk-majuk ya, nanti dah tak comel la kanda tu. ". Rozita memujuk lagi.

"Majuk jugak."

"Okeh fine, kanda majuk dinda pun majuk jugak. Biar sama-sama lapar." 

"alalalalalala. Abang memain saja la sayang. Maaf ye? ".Rasyid pula memujuk isterinya kembali. Keduanya bertarik tali, merajuk kononnya.

"Aduhhh sakit laaa..". Rasyid menjerit. Dia dicubit oleh Rozita.

"Padan muka abang, merajuk konon, dah tua-tua pun nak merajuk. Tak comel tau tak? " 

Kedua-dua nya tergelak. Suasana petang itu pulih akhirnya, walaupun tadi agak sugul, tapi sekarang dah pulih sedikit. Begitu lah kisahnya Rozita dan Rasyid. Sejak anaknya mula bekerja, dia sunyi di rumah. Kehadiran suami barunya, Rasyid menyerikan rumah itu kembali dengan gelak dan tawa sejak anak tunggal nya Adilla tiada di rumah itu.

16 comments:

kiera'sakura said...

bila seseorang2 yg disayangi dh sentuh lantai hati ,, yg keras pown blh jd cair..

ucle rashid tue prangai die mcm pakcik saya lah.. lalalalala :p

fRaMe+LenSeS said...

Kira :: perghhh.. jiwang dowhh Kira ni. :P

aimie amalina said...

tamo majok2..alolo..comeinye...

fRaMe+LenSeS said...

Aimie :: ehhe. comei ke? llalalalalala~~:P

kiera'sakura said...

grrrrrrrrrr kenapa sume org kte jiwang nie?

nk jadi garang blek lah... hahahahaha

sergeant keroro said...

jiwangnye nadh~~

untung bini nanti :P

fRaMe+LenSeS said...

Kiera :: ahahahahahaha.. :P

Keroro :: ehh ya ka? tak kot.. tettttt~~~

Suhaili Sarif said...

waaa nadh wt entry jiwang
rasa sweet sbb da tua2 pun menjiwang uncle rashid.hehhehehehe

nasihat yg sgt baik dr shahir utk adila :)

kiera'sakura said...

betoi betoi die mmg jiwang... tue pown sibok nk kata org pulak jiwang.. lalalalala :p

fRaMe+LenSeS said...

elly :: atoi.. ne ada la.. uncle tu y jiwang, bukan Nadh. lalalalala~~ Moral of the story : da tua pun bukan erti kasih syg makin sunyi kan? patut makin matang dalam berkasih syg. ;)

Kiera :: ele.. dia y jiwang kata orang. werkss.. :P

Erin Azizan said...

kenapalah comel sangat cerita ni eh??

Iffah Afeefah said...

erm nadh de slh sikt

die pgl mak bkn mama

ce cek balik

ps: tersagat jiwang dan comel.untg kak ipar..the other side ke y jiwg ni

kiera'sakura said...

grrrrr nadh lastik kang bru tau.. :p

fRaMe+LenSeS said...

Erin :: ehhe. maceh dik. ;)

Iffah :: ya ka? tettt~~ nt nadh check.

Kiera :: wat tgk.. :P

kiera'sakura said...

ok... ira print screen coment nie.. nanti klu nadh claim pape kt ira ,, ira tunjuk je bukti awk tue dh bg permision nk buat.. hahahahaha :p

QasehSuci said...

hye nadh n ifa.,

Qaseh baca cita korg nie dr eps 1 smpi eps nie, sweet je citer nie.

klakar pown ada, sbb cm korg bersaing sapa lg cpt dpt idea wat n3...hehehe, neway x sbr tggu next n3 korg.

Buta+Pekak+Bisu=CINTA