Followers

Tuesday, 16 August 2011

Tuntutan Gagal Kahwin

Assalamualaikum. Atau salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Nadh baru terbaca dari belog cik Lulu jap tadi. Ada orang yang menuntut ganti rugi perkahwinan dari bekas isteri dia. Nak tergelak pun ada juga baca kisah manusia zaman sekarang ni. Tu baru satu kisah, ada banyak lagi sebelum ini kan?

Bukan Nadh nak berleter bab tu, tapi Nadh nak ingatkan yang ada membaca di luar sana. Sepertimana anjuran sebenarnya perkahwinan dalam Islam, adalah untuk disahkan kedudukan lelaki dan perempuan dengan satu lafaz akad dan nikah supaya mereka sah untuk bersama, dalam masa sama menjaga kesucian satu perhubungan dari hal-hal yang tak baik.

Tujuan asal walimah tu untuk kita bagitau jiran-jiran sekeliling yang kita dah berkahwin, supaya tiada nanti datang cerita yang tidak sedap dibelakang kita,, mungkin fitnah dan sebagainya sekiranya tidak diberitahu. 

Tapi apabila BUDAYA DAH DI UPGRADE, inilah jadinya. Majlis full set dengan unsur pembaziran, hiburan yang melalaikan, tu belum kira lagi unsur tayangan umum secara besar-besaran kat khalayak umum.

Sekarang, apabila majlis atau perkahwinan gagal dipertengahan, apa jadi? tuntut ganti rugi lah, apa lah. Salah siapa? Islam dah pesan awal kan? sekarang, menjawaplah...


P/s : moga dijauhkan kita dari yang tak baik yang Islam tak bagi buat. Amin.

5 comments:

diyan said...

yaa perkahwinan dah jadi macam benda remeh buat main main =..=

aimie amalina said...

aiyooo
tula skrg..sume duet, duet, duet

Suhaili Sarif said...

org lagi mementingkan walimah grand

hmmmm

kiera'sakura said...

amin.. smoga kita dijauhkan

Iffah Afeefah said...

eee spe suh belanja mahal

slalu lupe diri

sume nk gah

termsuk ai wakaka

Buta+Pekak+Bisu=CINTA