Followers

Thursday, 4 August 2011

Mari Kejar YANG LIMA

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Entry pagi kita hari ni, Nadh nak kongsikan mengenai kelebihan, istimewanya bulan Ramadhan ni dari bulan-bulan lain. Ada Lima semuanya.

1. Puasa lah. apa lagi. Bulan lain kan posa Isnin dan Khamis ja. Tapi bulan Ramadhan kita berpuasa selama sebulan.
2. Malam Lailatul Qadar. Malam yang lebih baik dari seribu bulan kan? Apa kata mulai hari ni, kita tekadkan diri nak dapatkan Malam Lailatul Qadar ni?

3. Zakat Fitrah. Tahukah anda yang zakat fitrah ni pelengkap kepada puasa kita? Ingat tu? Awalkan la membayar zakat fitrah tu ya? takut terlupa nanti dah kalut-kalut nak raya.

4. Nuzul Al- Quran. Jum sama-sama kita membaca Al-Quran, bukan hanya baca, kita fahami sekali ilmu yang terkandung di dalamnya. Bukan mudah nak buat kan? Tapi kena ingat la, kalau setiap huruf dikira sebagai satu pahala, bayangkan la baca plak satu muka. Berapa banyak ae? Sapa nak tolong kira kan? 

5. Bulan di mana pahala-pahala amal kita digandakan. Oopss. Bukan mudah tau nak dapat. Bulan lain tak ada ni. Jadi apa kata reramaikan diri kita banyakkan amal, tingkatkan perkara-perkara kebaikan dalam diri kita, perbuatan kita seharian.


Note :: Seribu satu kebaikan ALLAH dah kurniakan kepada kita dalam bulan ni. Takkan taknak ambil kesempatan ni kot? Entah kita masih wujud atau tak di Ramadhan tahun depan? Rugi tau kalau bazirkan peluang besar ni. Baru EMPAT hari ni, banyak hari lagi yang ada, gunakan sebaiknya, moga-moga "isi" kebaikan yang kita buat hari ni, berkekalan sampai ke Ramadhan tahun depan. 

" TAK MUDAH NAK PASTIKAN IANYA BERTERUSAN, DAN TAK MUSTAHIL KALAU HATI ADA RASA NAK BUAT. TAPI SUSAH KALAU TAK MULA DARI HARI INI,"

All the besh ya? Anda buat, Anda dapat.. ;)

8 comments:

msredcheesecake said...

tuhan da bagi peluang kat kita collect pahala dan ganjaran berganda bulan ramadhan ni, ruginya kalau tak ambil...

peachippo said...

yup..sering kali kite lalai!
thanx 4 sedar2 kan semua..ramadhan bulan berkat..kejar amaln sementare muda :)

Suhaili Sarif said...

jom kejar sama2 nadh :)

H.J said...

ayah aku still bayar zakat fitrah untuk aku..hehe

Anum said...

insyaallah

kiera'sakura said...

p/s :: ritu ira tgk usrah.. ustzah tue kate.. 1 huruf = 10 ganjaran pahala...

;)

aizamia3 said...

masih banyak masa untuk tunaikan zakat fitrah.. moga tidak disaat2 akhir..

fRaMe+LenSeS said...

msred :: a'ah. betul tu.

peachippo :: amin2. sama2 kita okeh. maceh2. ;)

Elly :: jum2..

HJ :: ang blajaQ lagi mah.. hehe

Kiera :: maceh kongsi. ;)

Aizamia :: betul tu kak. ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA