Followers

Tuesday, 2 August 2011

Nafsu VS Syaitan. Mari Bermuhasabah.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Apa nak kongsi petang2 ni ae? bosan ni. Tapi tak ada apa nak buat. Kerja-study-kerja-study. 
Okeh, setelah fikir-fikir Nadh ingat dah apa yang dok bermain dalam fikiran sejak sekian lama. 
Petang ni kita cerita tentang Nafsu VS Syaitan. 

Since ini adalah bulan puasa kan. apa kata kita renungkan dan muhasabah diri kita sejenak petang ni. 

Perkara pertama yang perlu kita buat petang ni adalah, fokus kepada perbuatan yang mendatangkan DOSA yang kita lakukan sepanjang bulan sebelum Ramadhan ni.

Kemudian, kita buat satu list. (kalau rajin la kan) , kemudian kita wat pengamatan sepanjang sebulan ini.
Ketiga, kita kena bermuhasabah setiap hari. Adakah kita masih melakukan perbuatan berkenaan atau dah meninggalkannya. 

Di akhir inisiatif kita akan jumpa antara beberapa kemungkinan :

1. Andai kata perbuatan dosa itu masih berlaku. Bermakna yang kita buat itu, ada berkaitan dengan NAFSU. Syaitan mempengaruh, tapi akhirnya bila dah seronok, akan dikawal NAFSU.
2. Andai ianya sudah tidak berlaku, kemungkinan ianya berkaitan dengan SYAITAN. Syaitan yang menggoda kita untuk melakukan perbuatan-perbuatan dosa.

Tapi HARUS DIINGAT. Perbuatan DOSA yang dibuat berterusan itu boleh juga berlaku sebab dah jadi HABIT. 

Jadi dipendekkan cerita, yang nak dibuat yang nak diubah tu PERLU. sebab masa kita ada SEBULAN nak meng-HABIT-kan hal-hal berkaitan dan membudayakan AMAL MAKRUF dan NAHI MUNGKAR. 

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan kepada Allah, maka sesungguhnya telah diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” ( Riwayat Bukhari dan Muslim )



Take chances. Macam seorang sahabat Nadh yang dok berMISI 30 Hari Mencari Cinta.

4 comments:

Iffah Afeefah said...

errrmmm yela betul tu nadh

peluang2..er mnkutkn gambo tu

Suhaili Sarif said...

waaa...bagusnya reflection nadh :)
thanx sgt2 4 sharing..susah kan kalau bnda x baik da sebati dlm diri
astaghfirullah

thanx doakan misi saya ni.hehe

Usahawan Muda said...

jemput ke blog usahawan muda. http://biznesshoppe.blogspot.com/

Kalamhati said...

Salam Ramadhan..selamat berpuasa ye..

thanks utk tazkirah dan muhasabah ni..=)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA