Followers

Thursday, 19 May 2011

Nadh dan MAIS

Assalamualaikum..
Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Nadh  nak berkongsi cerita lawak yang jadi tadi. Cita dia macam ni, sahabat Nadh seorang tu akan ke Kem Muallaf yang akan diadakan bermula hari Sabtu ini. Dia sedih, dan sampai bengkak mata dia sebab dia mungkin tak dapat ikut program yang akan diadakan esok.

Nadh pujuk la dia, Nadh cakap, ang jangan la risau pasai aktivity sebab dia bukan semata-mata program solat. Caya la cakap aku. Cth camni la, ang tengok Program SPM, bukan semata depa ajaQ kalau paper ni nak jawap camna, paper nu nak jawap camna, tapi macam-macam dia akan ajar. Akan ada la diajar teknik menjawap, dan macam tu jugak dalam kem ni, akan diaajar cara solat, dia mesti akan tekan dekat Rukun Islam, Rukun Iman apa suma ni, akan ada la diajar tentang Islam tu. Penekanan lebih kat sini dan akan diajar cara solat tu.

Dipendekkan cerita dia, sahabat Nadh ni tak percaya, dan dengan itu, Nadh terus amik telefon dan call MAIS nak tanya pasai ni..

Nadh :: Assalamualaikum kak.

Kak MAIS :: Waalaikumussalam. 

Nadh :: kak, ni saya Nadzri yang call kak tadi. Saya nak tanya ni kak, kalau saya datang bulan saya leh ikut tak program ni kak..?

Kak MAIS :: (blurrrrrr.. )

Nadh :: oopss.. ehh.. bukan saya kak, saya cuma call bagi pihak kawan saya kak, dia kata dia takut nak pergi program ni sebab takut takleh join aktivity kat sana, saya kata dekat dia akan ada macam-macam program kat sana, bukan semata-mata solat aja.. dia tak caya, ni saya mintak advice akak la ni..

Kak MAIS :: ehh.. bukan duduk dalam Masjid, duduk dekat Resort la.. Dan akan ada banyak program nanti. 

Nadh :: tu la saya dah kata dekat dia.. takmo dengaQ.. degil.. umm.. takpa la akak, maceh untuk masa akak, Assalamualaikum. 

Kak MAIS :: Waalaikumussalam..

Lepas habis call tu, terus Nadh gtau sahabat Nadh tu.. Gelak dia.. Nadh leh slumber badak ja p call cakap ng kak tu, Ye la, sat kalau Nadh tak buat, takmau caya kan, takmau p plak. So Nadh kena wat la, Nadh nak didik pn diri tak tara mana, Nadh kena la sokong dari segi memotivasikan dia kan? 

Apa pun, Nadh cuma leh mendoakan yang terbaik, Moga ALLAH permudahkan dalam setiap urusan sahabat Nadh ni, dan bukan dia saja, tapi pada setiap Umat Islam, dan juga Muallaf yang sedang tercari-cari sinar yang baru menyuluh jalan depa. Amin Yarabbbal Alamin.

3 comments:

~Kirin Selama Perak~ said...

perghh.
terbaik la nadh.
:)

.::.MY.s.e.l.f.::. said...

amin...
semoga allah kuatkan lagi iman kawan abg nadh tu untuk mendalami islam.. :)

fRaMe+LenSeS said...

KSP :: maceh KSP.. :D

Dek Nazzs :: amin2.. abg doakan dia jugak. ;D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA