Followers

Monday, 21 March 2011

Kertas Kosong

Ada sepasang suami isteri.. yang hidup dah bertahun2..
namun baru2 ini.. didatangi masalah.. mereka kerap benar bertengkar ..
malah kerana hal-hal yang dirasakan sangat kecil juga bisa untuk bertengkar.. bertikam lidah diantara mereka sudah seperti bersembang tiap kali mereka bertemu....

Pada suatu hari, si suami bersembang dengan rakannya..

Suami :: "weyh.. aku da tatahan ng isteri aku tu.. "

Rakan :: "pasai apa weyh? dia buat apa? ang ni.. dlu ok ja aku tgk.. awat la ni camtu plak?"

Suami :: "aku tgk dia tu.. ada ja yang tak sedap mata aku memandang.. eee.. "

Rakan :: "ang ni. bawak2 la bersabaQ.. bkn pelan muda. da besaQ2 da .. takkan la time ni baru kuaQ tu.. kuaQ ni.. aii laaa.. "

Suami :: "ikutkan ati aku.. malas da aku nak balik umah tu.. ntah pape.. takkan la da bertahun ng aku.. ta paham2 ag aku ni..??? "

Si rakan yang agak rapat ng pasangan ini pn mula berfikir.. dan memberi cadangan..
"camni la.. malam ni.. ang tdo asing ng dia.. pastu.. ang kasi dia sekeping kertas.. ang pn amek gak sekeping kertas, pastu kan, ang suh dia tulis dalam kertas tu.. ang senaraikan masalah ang ng dia.. apa ang tak suka kat dia.. apa kesalahan dia.. tapi dalam masa sama.. ang pn kena la wat menda tu..ang pn tulis gak dalam kertas tu.. "

Suami:: " nak wat pa lagi?? dia paham ka menda ni? ang ni ada ja cadangan ang tu.. "

Rakan :: " ang wat la dlu.. aku tau ang syg dia.. n dia pn syg ang.. "

Suami :: " syg??? syg la sgt dia kat aku tu.. "

Kerana hormatkan cadangan sahabatny tu.. si suami pn menurut sahaja.. pulang dari kerja.. di beritakan perkara berkenaan kepada si isteri..
"yang, malam ni, kita wat cam kawan abg kata.. "

Si isteri pn kerana tanak sakitkan hati suami ny. pn menurut sahaja kata suami nya.. maka malam itu, buat pertama kalinya.. pun tidur asing bersama dengan suaminya.. didalam hatinya.. sangat la sedih..
keesokannya, bangun lah keduanya.. selepas sahaja solat subuh.. si suami pn memanggil si isteri untuk masuk kedalam bilik tidur mereka..

bermulalah bait per bait dalam kertas itu dibacakan kepada si isteri.. tentang keburukan si isteri.. kelemahan si isteri.. macam2 keluar dari pada pembacaan ny dari kertas yang di karangnya malam tadi..
si isteri pula.. hanya diam.. menahan sebak ng kata2 suaminya.. di dalam hatinya.. menaruh harapan, mendoakan, menyimpan azam untuk berubah..

Selesai si suami berkata-kata, dipindahkan pula giliran berkata2 itu kepada isterinya..
si isteri hanya diam tidak berkata2.. ditekan lagi si suami..

suami:: "haaa.. tunggu apa lagi? ckp laa.. awat syg diam?" sergah sang suami..

si isteri masih lagi berdiam diri.. si suami yang tetiba berang itu terus merampas kertas isterinya..
Tetiba.. si suami diam.. kerana dilihatnya.. tiada langsung tulisan didalam kertas berkenaan..
yang ada hanyalah garis2 rapi yang terdapat di atas kertas tersebut..
maka, si suami pun bertanya..

"syg, napa kosong? napa syg tak tulis apa2 didalam kertas ni??"

si isteri menjawap,
"maafkan syg abg..syg tak mampu nak mencoret pape dalam kertas tu..abg, semasa syg menerima abg, syg terima abg bersama ng setiap kekuatan, setiap kelebihan, dan juga setiap kelemahan abg.. biar apa pn yang abg buat, walau camna pn menda tu sakitkan hati syg, syg ta nampak pn tu sebagai kelemahan abg, sebab bagi syg, abg sempurna.. semua yang dari abg merupakan yang terbaik bagi syg, satu nikmat, satu rahmat dari tuhan buat syg.. "

seraya dengan itu, tup.. tup.. tup.. mengalirlah air mata dari kelopak mata sang suami..
oh tuhan.. apa yang aku dah buat ni.. kenapa aku buat begini kepada dia.. si suami terus merangkul tubuh isterinya..

"syg,maafkan abg syg.. abg mtk maaf.. abg tak abeh2 memandang setiap menda yang syg wat tu sebagai kelemahan syg.. abg tak pernah ambil tu suma sebagai satu rahmat dari ALLAH.. abg sedar syg.. yang abg terlupa hakikat bahawa, syg la segalanya bagi abg.. syg adalah isteri abg, pelengkap bagi abg.. syg.. tolong maafkan abg.. abg janji.. perkara ini takkan berulang lagi.. tolong maafkan abg.. "

"abg, sudah la abg.. syg terlalu sygkan abg, syurga syg adalah ng redha abg, abg maafkan syg.. syg ikut apa sj yang abg mahu.. sayang sanggup.. apa sj untuk kebahagiaan abg.. "

kita memandang bahawa kelemahan tu sebagai kelemahan, tapi tidak amek pengajaran untuk kita ubah ianya menjadi sesuatu yang lebih baik. untuk apa dipandang kelemahan tu..kita bukannya sempurna untuk mengejar kesempurnaan. cukuplah kita mengambil semua nya sebagai "hikmah"yang diberi dalam tiap kejadian itu.. fikir-fikirkanlah.. renung2kanlah.. ;)

3 comments:

kiera'sakura said...

yup... kelemahan pasangan adalah 1 rahmat...

shahjiehan said...

perkahwinan itu untuk melengkapi antara 1 sama lain, kerana setiap manusia ade kelebihan dan kekurangan sendri

jom baca dan komen ! !shahjiehan [dot] com ! !: Good Luck to All SPM candidates

nora amila ghazali said...

waaaaaa... suka2...

Buta+Pekak+Bisu=CINTA