Followers

Tuesday, 15 March 2011

Isu Hak Pengguna - Media menyebelahi kita kah?

Seserius manakah media bertanggung jawap menjaga hak pengguna?

dari pengamatan aku sendiri, aku rasa media ni kurang serius sebenarnya nak menjaga hak pengguna.
contoh berita semalam, tentang kes botol susu polikarbonat Bisphenol A, yang katanya hendak diharamkan oleh kerajaan penggunaan nya. tapi kemudiannya dekat nama di botol susu tu, di-Blurr-kan.

sedikit heran dan pelik sebenarnya.. nak bagi berita, tapi disorokkan. pasai aku rasa adalah issue komersil, come on la guys, ampa nak lindung pengguna, tapi kalau ampa tak gtau menda tu details (maksud aku diblurrkan), ampa tak rasa ka akan ada orang yang masih akan beli barang tu.??

tu baru satu, last berita ada pasal kes restoran yang tidak halal, pun sama jugak, masih di blurrkan jugak nama dia. aku betoi2 pelik la, kalau nak tunjuk, tunjuk terus, takat nak blurr camtu, tadak maknanya la weyh.. tak mustahil akan ada orang p lagi? then? apa guna ampa? bek simpan ja la berita dalam tong sampah. tadak makna pun!!

aku bercakap bukan pasai aku marah apa, cuma aku heran, nak menjaga sangat, takyah la tayang, takyah bagi orang tahu pn, sebab tadak makna bagitau, dan berita tak lengkap tu takkan smpai kemana-mana sebab nak tutup kes. paling aku isaukan pengguna Islam la. kita menjaga Kesucian makanan sebab kita nak beribadat pada ALLAH, kalau badan diisi dengan makanan syubhah, camna??

sekiranya diambil perhatian, baguslah. aku mendoakan. Amin. 

2 comments:

efa said...

tu la kan heran nk blur2 pasal apa entah haish kalau nk blur pesalah bwh umur lain la kan,ni hurm macam mna kita nk taw yg mna tak boleh kan2 haish

Dda Ly said...

kalau nak dijadikan isu, kite pun tak tau nak kate mcm ne kan? sbb kite bergantung kepada label yang ada pada makanan...tp kalau dipalsukan etc, mcm ne pulak gayenye kan? urmm

meh ke rumah..
~udara yang panas~
keep in touch ye..♥♥♥

Buta+Pekak+Bisu=CINTA