Followers

Tuesday, 15 March 2011

Kunci Baru Kamu


 

 “Abg, kunci apa nih? Tak pernah Nampak pun? “

“ehh.. tadak apa aih.. kunci baru tu”

“ayg tak pernah Nampak pun abg? Haaa.. kunci apa nih? “

“tadak apa aih syg, kunci laci abg kat opis tu,” kata suamiku lantas diambilnya kunci dan terus disimpannya di dalam poket seluarnya.

“abg, jangan wat hal, laci apa ni abg? Bek abg gtau… “ 

“iskh syg, ada la.. laci baru tu.. sayang yang tak pasan…okeh jum, abg nak p kerja dah ni…  ada meeting hari ni.. “ 

Bergeraklah suami ku ke tempat kerjanya.. aku heran betul, tak pernah pulak la suami aku begini berahsia, dia betul-betul Nampak pucat ketika mana aku menegur kuncinya yang tadi. Aku pelik betul, adakah ada menda yang disorokkan dari aku?

Petang tu :
“Hye sayang, selamat pulang, ayg rindukan abg.”

“Hye dear, rdu kamu jugak. “

“Abg, meh syg watkan air buat abg ya? Kita minum sesama nak? Sayang ada buatkan kuih kesukaan abg hari ni.. sayang balik awai kerja hari ni.. “

“Ummm.. tak apalah sayang. Sayang makan ya, abg ada kerja nak diselesaikan ni..  “ katanya dan terus berlalu naik ke atas. 

Rasa pelik sejak akhir-akhir ni.. dia semakin berubah. Kalau dulu, dia akan hadir tiap kali selepas pulang dari kerja. Tapi sekarang, dia makin sunyi. Dan makin diam. Kalau dulu, setelah kembali, dia kan memelukku dan satu kucupan penuh mesra di dahiku, tapi kini, tiada lagi semuanya itu, dia benar-benar berubah, dia bukan lagi Suamiku yang ku kenai bertahun yang lalu. Aku sendiri kaget dengan perubahan yang berlaku tu.  Adakah dia sedang sembunyikan sesuatu dari aku? Ya ALLAH, tnjukkan aku jalan MU.

Keesokannya juga sama.. Malam itu aku tidur dalam diam disebelahnya, dia sudah lama terlelap dalam mimpi, ntah dah sampai mana la tu, Uganda dah ka apa, tak ingat langsung dia nak ajak aku tidur, naik-naik bilik aja aku tengok dia dah terbungkang. Mungkin juga sibuk benar dengan kerjanya. Maka tidurlah aku disebelahnya, aku betulkan selimutnya dan aku tatap wajahnya, benar aku rindukan sentuhannya, dia semakin pelik sejak hari aku menegurnya..

Berminggu berlalu, dia masih lagi seorang yang kurang berkata-kata, aku hairan, lantas aku bertanya kawan sepejabatnya.. 

“ellow, cik Lis ka? Kamu apa khabar? “

“hye Kin, takkan dengan aku pun kau nak berCik-cik, aku sekeh pale ko kang,. “

“hihihi.. weyh, ko pree tak petang ni? Aku nak jumpa ko jap, ada menda aku nak tanya.. “

“petang ni? Aku pree ja.. jum kita lunch skali la? Ko nak tak? “

“ehh.. boleh aja kalau kau nak. Aku da ada area opis kau ni.. meh la.. “

“okeh, ko tunggu jap, 15 minit lagi aku jumpa ko..”

15 minit kemudian, berjumpalah aku dan dia, Lis.
“Hye Kin, ko apa cer? “

“Lis, aku okeh, tapi ada masalah sikit…”

“asal dengan ko nih? Ada apa hal? Ko gaduh dengan mr. Hubby ka? “

“ko macam tahu-tahu ja.. aku bukan gaduh, tapi aku isaukan dia weyh..”

“napa dengan dia? aku pun baru nak tanya ko, asal dengan Mr. Hubby ko tuh? Aku tengok monyok ja sejak kebelakangan ni? “

“ehh, serius ka weyh? Napa dengan dia? dia banyak kerja ka nak kna wat? “

“kalau kerja tu besa la, tapi tak pernah plak la aku tengok dia monyok macam tu? Pestime ni weh..”

“hurmm.. sebenarnya.. aku jumpa satu menda pelik dalam kunci laki aku. Sebelum ni aku tengok dalam kunci dia ada 4 ja. Skg da jadi 5. Dlu 1 kunci keta, 3 kunci umah, tapi aku jmpa kunci ke 5 dan dia tanak ngaku tu kunci apa.. “

“heran jugak tu.. “

“aku nak mintak tolong ko nih, dia kata tu kunci laci dia kat opis, leh tak ko dapatkan kat aku kunci tu?”

“oihh ko ingat senang ka? “

“tolong la beb, aku isau kat dia beb.. ko pun tengok dia kata dia lain.. “

“okeh, aku leh cuba, since aku ja yang leh dapat access kat tempat dia tu..”

Keesokannya, Lis datang kepada aku dan berita dari dia menyenangkan ati aku, tapi katanya, dia tak dapat nak temankan aku esok, dia suruh aku pegi sendiri dan lihat dalam laci hubby aku. Jadi petang tu, setelah selesai. Aku beranikan diri, masuk ke tempat hubby dan membuka satu laci tu, satu persatu aku kosek, hingga bertemu satu kotak. Hati makin tertanya2.. jantung semakin laju mengepamkan dirinya.. aku capai kotak berkenaan perlahan-lahan, dan aku buka, dan aku cuba buka satu persatu isi dalamnya, tersenyum apabila isi nya, adalah artifak2 cinta aku bersama suami sepanjang kami bersama, aku benar tersentuh pabila terjumpa, nota pertama balasanku ketika kami mula jumpa dahulu.. Aku terjumpa menda lain lagi, tertulis di surat itu, SURAT WASIAT. Aku tergelak sendiri, dalam hati tu berbisik, “apa la abg ni, nak wasiat apa nya kat syg, muda lagi aih..” Kemudian, ada satu sampul, di dalamnya aku belek, sah.. ini rupanya yang hubby isaukan selama ni, serentak dengn itu, air mata aku lebih laju turun kali ni.. kenapa.. kenapa..? aku menangis, teresak2 membaca surat ini, rupanya ini sebabnya hubby kerisauan, rupanya hubby mengidap Kanser.. owhh Tuhan, beratnya ujian Mu ini,
Tanpa aku sedar, tiba-tiba pintu dibuka, aku tekejut dan terlepas kotak berkenaan, aku pusing, dan rupanya hubby yang masuk kedalam biliknya, aku lari mendekatinya..dan terus memaut lehernya, dan aku sembamkan muka pada dadanya.. aku menangis semahunyaa..

“Abg,,… maafkan sayang.. sayang bersalah dengan abg.. abg jangan wat macam ni dah…..” . Aku dah meraung, aku tak kira, aku tanak suami aku wat macam ni dah.. aku sangat isaukan dia…

“syg, abg bukan tanak gtau, abg tanak syg isau, abg takut nanti satu hari abg dah tade, sapa nak jaga syg.. “ 

“tak kira, apa jadi pun, abg suami syg, abg taleh wat macam ni dah..”. aku menguatkan pelukan, dan dibalas suamiku. dia turut menangis.

 mulai dari situ.. aku nekad akan jadi isteri yang baik kepada suamiku.. aku takkan tinggalkan sisi dia lagi.. aku akan jaga dia sebaik-baik-baiknya.. Aku sayang dia, aku Cinta dia.. aku tanak yang lain, cuma mahu bersamanya, suami aku di dunia dan akhirat hendaknya.. ;"(

21 comments:

Muslimah Optimis said...

wahhh.. tahniah.. penulisan yang mantap... husnu zhon dan berbaik sangkalah selalu.. kepercayaan adaah tonggak utama rumah tangga yang didasari iman... insyaAllah bahagia hingga ke syurga

Golden Rose said...

syahdunye...cita benar ke ni?

fRaMe+LenSeS said...

Aimaa :: amin2.. hehe. maceh..

Golden Rose :: tak la.. baru wat tadi. ;) ntah camne leh dapat idea tentang pasangan yang kurang sehat ni. ;)

zuhanismohamed said...

sedih nya baca ni..cerpen yang bagus :)

~Kirin Selama Perak~ said...

keep it up !
nice !
:)

FarAh AmiRa said...

sdey ny tokwan..ase sebak lak..:(..teringat kat kwn

efa said...

keikhlasan,kepercayaan,dan kejujuran itu perlu ada dalam sebuah rumah tangga itu yg perlu. kalau semua tu ada insyaallah semua akan baik-baik,bgus entry ni double like ok!!

cahaya said...

pak ciknadh...sedih..huhu..
nak nangis jap..:'(

fRaMe+LenSeS said...

Zuhanis :: maceh membaca..

KSP :: ya ka boss? hohoo.. sifu komen, terharu cheQ.. :P

Miko :: ala.. jgn la sebak2.. ta besh la camnih..

Aifaa :: terima kasih. double like kat kamu jugak la.. ;)

Cahaya :: ala.. jgn la ngs.. hurmmm

.::.MY.s.e.l.f.::. said...

tahniah kerana anda berjaya menitiskan air mataku yang sgt berharga nie!!!!!!
keep it up!!!!

nora amila ghazali said...

hurmmmm.... =(

Pakcu said...

dah pernah baca dulu..sedih

fRaMe+LenSeS said...

My Self :: uikz? ngs ka.. ala.. bersalahnya rasa..

Nora :: awat adik alg ni?

Pakcu :: umm sedih jugak la..

TeratakAzmi said...

perghh...
memang penulisan yang mantap dan berkesan... ingatkan cerita ni di ambil dari mana2 buku. rupa2nya si empunya blog ni tulis sendiri eh? huhu...

tahniah!

shahjiehan said...

boleh buat novel ni..ade bakat terrendam

fRaMe+LenSeS said...

TeratakAzmi :: terima kasih kamu.. tahniah jugak buat kamu.. ;) jgn memuji sgt. baru permulaan buat Nadh ni. .;)

SJ :: ya ka nih? hehe.. maceh2.. doa2kan la Nadh ya.. ;)

shahjiehan said...

jom baca dan komen ! !shahjiehan [dot] com ! !: 555 di buktikan bukan sekadar buku hutang

LaDy_aFieFa said...

sedih tapi mmg ada makna tersirat kn..
kepercayaan tu penting~

la dolce said...

huhu...sedey nye....lelaki yg baik untuk perempuan yg baik n begitu juga sebaliknye....:)
nice story...thumbs up!!

kiera'sakura said...

nk jadi isteri macam tue.. setia dgn suami x kire ape pown.. nice entry

fRaMe+LenSeS said...

Afifa :: betul. ada makna tersirat kan. ;) menghargai selagi mampu..

lo Dolce :: terima kasih. yang baik untuk baik, begitu sebaliknya.. ;)

Ira :: nadh doakan kamu ira.. ;)jadi terbaik buat semua yang hadir dalam hidup kamu. .;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA