Followers

Wednesday, 16 March 2011

Saya SAYANG Ibu

Assalamualaikum..
Pagi-pagi mengadap blog. ada pulak yang menge-Tag nadh ni..
jadi nak join la. Cita tentang Mama.


 Banner Contest

 ucap tima kasih banyak2 kat Syakira Yaakub sebab tag Nadh.
Join contest si empunya Blog Road Not Taken

 Dia Ibu, Dia Mama,  Dia Ummi, Dia Mummy, Dia Amma,
banyak betul panggilannya,,
rata-rata dipanggil Mama,
selalu anak Mama, orang kata Manja.
aku rasa YA.
setuju saja dengan depa.
aku rela, mengia saja.
biarlah, aku ada Mama,
dia yang Pertama,
sedangkan Nabi Jugak kata,
kali pertama dipanggil Mama,
kali kedua jugak Dia,
Yang ke 3 juga,
keempat baru datangnya Ayah kita.
Istimewanya dia, di mata siapa saja
dia yang pagi pagi jerit kejut anak dia.
dia yang berpanas di dapur mengadap api untuk anak dan suaminya,

Mama, tika saat berpuluh tahun lalu,.
tika Arie dalam perut Mama tu,
Betapa susahnya Arie tak tau.
kata Mama, bila dah lahir, susah sebab demam selalu
tapi bila p klinik, makan ubat sekali tu,
baik selalu,
datang minggu baru,
demam pun mengadap anak Mama sorang tu,
jadi macam minggu lalu,
sekali makan baik selalu.
cita ulang-ulang camtu,
ubat hari tu,
makan tak lalu,
dah tak kesan ubat tu,
tu kena amek baru

kisah Mama beranjak lagi,
hari ni anak Mama suma dah keja dah ni
yang dara keja kat sana,
yang teruna kerja kat cni.
adik pula study poli.
tiba masa anak Mama kini,
membalas jasa yang dah diberi
soleh dan solehah lah ingin kami,
agar jadi harta bukan sekarang ni
membawa jugak ke akhirat nanti
Doa anak soleh membawa ke mati,
bukankah itu kata Nabi.
moga tiba masanya nanti,
didalam Syurga bertemu lagi.

wahai Mama jasa tak lupa,
hari ni laksa esok nya roti jala,
balik 3 hari keja dok makan ja
makanan sahaja yang Mama bawa
Arie tak kesah suka saja
seronok makan diteman Mama.
katanya Mama, tak ada abg nya,
tak ada la makannya,
suma kurang makan macam dia.

Cerita akhir yang Arie tak lupa,
Mama ada pernah berkata,
Mama nak bagi, duit tiada,
cuma Kek Coklat buat anakanda.
Arie terharu tak kira2..
dicuba di jaya study semuanya,
Best Student akhir dapatnya,
buat kebanggan Ayah dan Mama.

Arie Sayang Mama, Arie Sayang Ayah, Arie Sayang Jiah n Arie Sayang Adik
Sayang Semua. ;)

Nak tag 2 sweetie nih.. nak tengok apa kata depa. 
My Beloved Nadzirah Azlan
My Beloved Nadzli Azlan


Kamu nak adiah jugak ka? meh la join.. 
leh Click kat SINI

8 comments:

kiera'sakura said...

wahhhhh... sweet nye.. ira ske la.. pndai nadh buat poem tue.. ira pown x terpk mcm tue..huhuhuhu

fRaMe+LenSeS said...

hihihi.. maceh Ira. ;) sebab membaca.. tu kredit kat Ira la. ;)

micky eyqa said...

pndinye bermdah hehehe

effa said...

i loikee.....pndainya bermadah helah...;-)

Muslimah Optimis said...

to semua :

ini budak yang nama arie ni (bukan cikgu arini) mat jiwang memang la pandai bermadah...heheheh....

tahniah to ampa no.. errrr.. kami kagum sangat aihh, memang kami xleh lawan ampa..

pastu kami terperasan satu benda kat gambaq raya family ampa...
apa pi sinsing lengan baju tinggi sangat???? basuh pinggan ka apa??? hohoho...

keep it up bro, u have a good idea n u r a good writor..

Muslimah Optimis said...
This comment has been removed by the author.
mHairiemiey said...

nice,,,,thanz coz join,,intersting!!

meaw said...

waaaa,korang memang terbaik.....tahniah abang long :)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA