Followers

Tuesday, 1 March 2011

Samanlah daku


seharian dok pikiaQ nak berleter sal apa.. baru dapat idea..
SAMAN.

ada sapa2 nak komplen?
ada sapa2 nak wat bantahan dak?
ada sapa2 nak rasa marah ka dekat KERAjan pasai depa paksa bayaQ saman?
ada sapa2 dak nak maki KERAjaan pasai saman?
nak black list la.. apa la suma nya?

meh Nadh nak tolong jawapkan..
Kes saman.. langsung taleh nak salahkan depa.
PASAI...
Peraturan adalah peraturan kan..
kalau da kata, lampu HIJAU ja leh jalan..
jangan dok gatai nak jalan masa lampu MERAH..

bila dia cakap Had laju 110km/j.
toksah nak kalut p tekan sampai 150km/j

bila ditekankan, pakai tali pinggang keledar,
pakai ja.. takkan nak kena belai2 dek pacik nak tolong pakaikan ye nakk.. tak mungkin la sebab bila pacik jmpa. pacik kasi kamu surat cinta.. i lap u bebeh.. toi dak? pacik Sayang.. sebab tu pacik bagi peringatan..

suma jatuh atas diri kita sendiri, salahkan diri bila terima surat saman,
jangan marah orang sebab kesalahan diri kamu..
kalau ikutkan arahan, mesti tadak masalah.
kalau setiap peraturan tu, dipatuhi, mesti tadak surat cinta nak menjengah postbox kamu..

sama jugak ng pesan ALLAH, kenapa dia pesan, solat, puasa, jauhi yang ditegah dan dekati yang disuruh? sebab tu peraturan ALLAH, manusia yang mengikut, tadak masalah aihh..

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahikan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun) sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan." Al Ankabut : 45

soalnya, dipaksakah kita? di suruh kita buat perkara ni, agar kita patuh, berdisiplin dalam hidup, dan dijauhkan dari segala hal2 maksiat di sekeliling kita. ALLAH Maha Pemurah. tak pernah dia berhenti memberi walau kita buat salah kat dia, tak pernah pulak la dia stop HUJAN dek kerana kita wat jahat, tak solat apa suma, tapi DIA masih memberi, menunjukkan betapa sayangnya dia pada kita. n kita plak? apa kita bagi? kemungkaran..? owhh tidak.. semoga dijauhkan..

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya..". (Al-Baqarah :: Ayat 286).

"Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan." (Ath-Thalaq ::Ayat 7).

Cukup setakat itu. berfikir kembali dimana kedudukan kita. setelah apa yang kita dapat. ;))
dengan manusia kita dapat Surat cinta.. masuk dalam post box. dengan ALLAH dapat jugak, bala Neraka selama2.. mana lagi masyuk? fikir2kan.. renung2kan..

6 comments:

Muslimah Optimis said...

waaaaaaa... sentap membacanya..semoga Allah tetapkan iman dalam hati kita semua...

fRaMe+LenSeS said...

semoga la.. n iman yang kuat semoga kita dapat bawa kalau tak ramai sekurangnya yang berada dalam kelompok kita untuk sama2 sepakat mendekatinya.. ;) semoga diizinkan. amin.

papabear said...

peringatan yg baik buat semua. kita ada akal untuk berfikir... :)

papabear said...

peringatan yg baik buat semua. kita ada akal untuk berfikir... :)

Izamir Ridzwan said...

peraturan untuk diikut bukan untuk diilanggar.. kalau kena sama byr cepat2 kang kena blacklist

Qaseh dalia adelia said...

apa susah bayar je ..sape suruh langgar hehe tq sharing

Buta+Pekak+Bisu=CINTA