Followers

Tuesday, 15 March 2011

Curang ; Sudah Menjadi Asam Garam Kehidupan

Assalamualaikum..
pusing sana, pusing sini, jumpa plak yang nih.. dari Blog enchik Taufiq Helios, macam menarik. busan2 dipetang hari ni dapat merepu merapan pun besh jugak ni.. aku join la.. Dari blog Bro Framestone. mengenai Curang mencurangi dalam hidup ni.


Persoalan datang cari Cik Nurelle. Meh nak buh cket la. .:p

Curang. hanya akan jadi apabila pasangan tu tak SETIA. Berlaku apabila si bunga yang dulu tu bunga paling wangi dalam dunia tu dah ilang keharumannya, bila si Supermodel idaman satu ketika dulu dah ilang tarikan dan menjadi nenek kebayan yang kerepot segala, tu realiti kehidupan, apabila yang ada bersama sudah ilang daya tarikan, apabila keistimewaan tu da tak wujud lagi, akan hadirlah manusia baru mengisi ruang dihati. 

pendapat aku la, rasanya suma apabila pasangan sendiri dah tak jumpa lagi istimewa pasangan dalam hati, dan dek kerana kekurangan "rasa" tu, dan hadir pula manusia lain yang dirasakan "cukup" segalanya, masa ni akan jadi la curang mencurang ni.. kadang-kadang terfikir jugak, awat nak curang ni, napa tak cukup ka yang sedia ada tu.. tapi realiti ni yang terjadi. 

rasa aku, apabila cinta itu bersebab, contohnya cinta kerana cantik, cinta kerana harta, cinta kerana pangkat, maka pasti hilang segala nikmat nya apabila sudah kehilangan segala ini kerana diwaktu ini cinta sudah tidak mempunyai sebab lagi untuk diterjemahkan oleh hati.
 
Dari kaca mata aku, selalu kita akan cakap yang mencurang tu jahat, selalunya laki la nak kena tuduh curang ni kan, sebab depa kata perempuan tu baik. laki ja nak wat menda ta baek sokmo. dan perempuan sangat baik. rasa aku kan, bkan soal ni dah sekarang ni. laki dan perempuan zaman sekarang ni, sama saja. dalam hal mencurang ni. dan hal SETIA juga sama. ada yang SETIA dan ada yang curang. sama aja. cuma nya, kekadang tu kita perlu muhasabah balik diri kita ni, kenapa begitu, dan kenapa begini, kenapa hati begitu mudah berubah bila dah jumpa yang mana berkenan di hati, aku berat bercerita hal Suami dan Isteri mencurang la. sebab rasa ralat la. 

bagi aku, satu ja.. nak tahu SETIA atau tak seseorang tu, lihat SETIA tak dia dengan kita, lihat kesetiaan dia dengan SEJADAH, dengan AL-Quran, setia tak dia dengan tanggungjawap 5 waktu yang dipertanggungjawapkan oleh ALLAH kepada dia. tu modal utama aku, sebab selagi dia berpegang kepada yang utama iaitu ALLAH, pasti dia susah untuk tidak setia, kerana sudah dipertanggungjawapkan keatas dia hal rumahtangga yang perlu dia jaga dan sayang. itu point aku, setia dengan ALLAH, pasti dia takut untuk mencurang dibelakang pasangan. kerana didalam nya ada terkandung AMANAH yang dia galas, yang akan disoal satu hari nanti di sana. 

Ku doakan, ku harapkan, yang di luar sana, mendapat Nur sedikit ingatan dari ALLAH, hidup tanggungjawap kita, jangan kerana nafsu, kita rosakkan kepercayaan yang bersama kita, kita gembira kejap ja tukar sini dan sana, skandal sana sini, tapi yang dirumah menanti kita? fikir dan renungkan. bersangka baik, kita rasa kan yang ada tu kurang, kita touch up la, tak cantik, kita mekap la, tak bergaya, kita gayakan la, sebab suma atas kita, ibarat sebaldi ikan, untuk bekalan seminggu, hari ni masak la kari, esok goreng, lusa tulat dan seterusnya, masak la yang lain-lain, hari-hari dapat yang sama suma pun busan kan, suma halnya datang dari kita.. mata kita melihat, hati kira menafsir, buruk mana pun andai kita setkan cantik dalam diri, pasti akan rasa cantiknya.. ;)

"kita buat, kita dapat. ;) "

18 comments:

♥yaya budak suka embun♥ said...

insyaallah..akan cuba yang terbaik n sedaya mungkin jadi sseorang yang setia :)

AdiaLuze said...

Kalau fikir banyak pasal CINTA ni, banyak risiko sebenornye..

Jadi, nak jadi mudah, toksah la banyak sgt nak pikiaq nooo...

Yang penting dalam sesebuah perhubungan tu, kita bagi 120% yang terbaik dan selalu ingatkan ALLAH...

Insyallah..Segala2nye akan dipermudahkan.. ;)

Anak Ulu Cheka said...

assalam balas kunjugan dr pahang heheh

dunia maiza said...

entry yg bagus..suka part yg setia tu..memang sadis betul la hehe..

Miss Ran said...

blogger kelate dtg..hehe

em msuk jugak sgmen ni jgk

erm pendapat msg2

PidaSanglang said...

ada hikmahnya bila kita diuji dgn kecurang ...boleh kita buat check & balance & lebih dekat dengan Allah SWT

padlie said...

Bab curang ni susah nak komen..
banyak faktor dia.. tanggungjawab, nafsu, kurang pegangan, dendam dll..

Solihin Zubir said...

bercintalah kerana Allah..
kerana Allah yg mengurniakan cinta..

bercinta kerana nafsu dan setan, mmg akan curang la.. :D

shahjiehan said...

hahahhaa.. jgn curang2...

tapi biasa la manusia..nafsu x pernahnya nk

puasss...~ kanakanakankan

adan said...

aduh... manusia memang mcm tu kan.. bila dah hilang tarikan terus nak cari pengganti.. ish..ish

afsal_8281 said...

kdg2 tak ada reason pun kenapa perlu curang...
tiba2 je nak curang bukan sbb pasangan dah tak molek ke, atau tak bgi komitmen ke...

itu yg paham curang tanpa sebab...

selagi mampu bertahan bertahanlah jika pasangan curang
ALLAH itu ada dan percaya pada DIA
tiap kesabaran itu ada balasannya
ada hikmah di sebalik tiap kejadian

shahjiehan said...

jom baca dan komen 555 di buktikan bukan sekadar buku hutang

kiera'sakura said...

mintak dijauhkan dri sifat tue..amin..

nadh, ade org tag nadh lah.. =)

http://kierasakura.blogspot.com/2011/03/saya-sayang-mama.html

♥ bella nabila ♥ said...

touching + terasa pulak baca entry ni..T______T

fRaMe+LenSeS said...

Yaya :: nadh doakan kamu.. ;)

Adialuze :: setuju. 120% yang terbaik + ingat ALLAH, insyALLAH, dapat y terbaik dalam idup..

Anak Ulu Cheka :: selamat melawat blog tadak apa Orang Utagha..

Maiza :: terima kasih..

fRaMe+LenSeS said...

Miss Ran :: setuju dengan kamu. suma ada pendapat masing2..

Pidasanglang :: kamu betul, ujian tu ada supaya kita recheck balik kita ni camna.. kan? :)

Padlie :: macam2 fakrot ada.. diri sndiri penyebabnya.. ;) kan?

SZ :: Cinta tu anugerah. sebab dari ALLAH, dari kita y menentukan dia tu macam mana, nak dapat pahala ka nak jadi hina.. ;) kamu benar.. nadh setuju.

SJ :: jangan2.. SJ jangan curang noh..

fRaMe+LenSeS said...

Adan :: yup. jangan kita jadi macam tu udah la ye..

Afsal :: diri sndiri y menentukan.. apabila bunga dah tak wangi lagi, pabila bidadari tak cantik lagi.. bila perbandingan menguasai diri. tu jadinya.. moga dijauhkan kita ya..

Ira :: moga dijauhkan kita dari menda ni tau.. Nadh doakan terbaik untuk kamu.. ;)

Bella :: uikz? napa? jangan wat camtu tau.. tak baik..

Bro Framestone said...

panjangnye entry die

anyway thank.. hope segmen bro akan dtg leh join

byk lagi segmen nk buat nie

klik link nie untuk ke
BroFramestone Blog

Buta+Pekak+Bisu=CINTA