Followers

Friday, 18 March 2011

YA dan TIDAK. Mana pilihan kamu?

Seorang sahabat bertanya tadi.
"Nadh, kenapa orang yang dah banyak wat salah, i mean terlanjur, kaki enjoy pa suma ni, susah nak kembali kepangkal jalan?"

baik betul soalan ni, terutamanya apabila ditanya seorang yang baru sahaja convert ni.
aku terdiam seketika. memikirkan jawapan dan aku jawap, sebenarnya kan, untuk berubah, kita takleh ada perkataan TIDAK. kalau asyik ada perkataan ni, sampai bila pun, kita takkan berubah.

Umpamanya macam ni.. ang sangat lapar tau, aku ajak makan, ang kata dekat aku, takpa la. malas la. kemudian mai plak orang len, ajak ang makan jugak, dia hulurkan dekat ang sebungkus coklat, tapi ang jawap takmau jugak, malas, kemudian ang pun balik kerja, sampai dekat rumah, housemate kata, jom pergi makan, kak nak belanja KFC ni.. ang pun cakap segan lah kak.. talarat. agak-agak ang pergi makan dak?? konpem tak kan? sebab dengan ayat tu jugak la last sekali akan masuk tidur jugak.

tapi, katakanlah, ang ada dalam hutan, yang dalam sangat.. dan dalam tu tadak makanan apa pun, dan ang  sangat lapar masa tu, tapi kat sebelah ang ada sungai, ang nak tangkap ikan, tapi apa ang ada? ang tadak joran, ang tadak jala, apa pun ang tadak. tapi mustahil tak kalau ang nak usaha cari kayu, dan usaha tangkap ikan tu. pastu kan, api tadak, ang mesti akn fikir nak wat api, mustahil tak kalau ang gunakan 2 bijik batu gesekkan sampai kua api untuk masak ikan tu.

tu cerita dia, dua situasi beza antara YA dan TIDAK. pilihan semua atas kita.
untuk berubah, kita tak perlukan perkataan TIDAK. sebab TIDAK akan hanya akan menjadikan perubahan tu TIDAK BERLAKU.

Perubahan memerlukan MASA, tapi andai TIDAK tu bertakhta, agak2 bila nak MULA, akhirnya gugur dalam perkataan TIDAK bila AJAL datang memanggil. Pilihan ditangan kita.


"anda buat, anda dapat"

6 comments:

Erin Azizan said...

kenapa mentioned KFC? ni yang teringin nak pi mekdi ni....

fRaMe+LenSeS said...

hihihi.. baru ja sudah ni. ada orang banje malam ni. ;D

::Miss Pikon:: said...

sume terletak kat diri sendiri. diri sendiri kena mulakan. blm dapat hidayah utk berubah bukan alasan. sebaliknya diri sendiri kena usaha cari hidayah Allah tu.

angah said...

hahaha sempoi2..hehe

Teenager Housemaid said...

arha~

yanito said...

perkataan "tidak" itu adalah alasan...if seseorang tu nak berubah...perktaan "ya" dengn niat yg ikhlas n bersungguh2 perlu ade dalam diri...insyaallah..segala usaha utk berubah akan tercapai...yg penting..kena pasang niat betul2 dan lakukan dengan bersungguh2 tanpa pusing ke belakang....:)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA