Followers

Saturday, 26 March 2011

Khutbah Jumaat :: Kekuatan Umat Islam


Khutbah Jumaat : Surau Ar-Razi
Tajuk :: “Kekuatan Umat Islam”

Tajuk khutbah Jumaat hari ni hebat. Dan Khatib sangat bersemangat bagi khutbah.

Kekuatan Umat Islam? Apa dia sebenarnya kekuatan umat Islam ni? Apa yang hebat sangat tentang kekuatan Islam yang di beri istimewa pada umat islam ni? Yang menjadi ketakutan kepada semua musuh-musuh islam ni? Biar kita hayati ayat di bawah ni.

"Hai manusia, sesuangguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." (Al-Hujuraat : 13)

Dari ayat diatas. Dapat kita simpulkan, tiada yang lebih penting dalam diri kita yang perlu diterapkan melainkan kekuatan takwa, iaitu iman. ALLAH sendiri menyebut yang tiada beza kita semua di pandangan DIA melainkan yang bertakwa, bukan yang berharta, yang kaya raya, yang berjawatan tinggi, yang putih, atau yang hitam, tapi tak lain tak bukan adalah yang paling beriman antara semua. Lihat sejarah peperangan Islam, iaitu Perang Badar, yang mana ketika itu, umat islam hanyalah kira2 313 orang, tapi mampu mengalahkan Kafir Musyrikin yang beribu2, yang ketika ini, hanya berpegang kepada janji ALLAH, kepercayaan kepada Islam yang dibawa Nabi Muhammad SAW.

Yang sebenarnya, kekuatan iman ini yang paling ditakuti musuh islam, dan kafir terutamanya kaum Yahudi. Pada 2006, ada berlaku satu kes di mana, Amerika menyelar dan mengarahkan Universiti Al-Azhar membatalkan satu mata pelajaran Jihad di Universiti berkenaan, tapi masa ni para ulama’ bangkit dan menentang. Akhirnya mereka hanya diam kerana tidak lagi dapat membalas kebangkitan ulama ketika itu.

Seruan dari khatib, marilah kita sama2 mengubah matlamat idup kita ini, dan meletakkan ALLAH sebagai matlamat utama hidup kita. Nescaya dengan itu, kita akan mengenepikan hal-hal dunia dam nescaya itu juga, kita akan berlumba-lumba berbuat kebaikan dan meninggalkan prebuatan maksiat. Tidak ada lain melainkan diciptakan manusia ini untuk beribadat kepada ALLAH, dan ini adalah amanah dari ALLAH setelah diciptakan manusia itu di muka bumi ini. amanah yang mana ditolak oleh bukit bukau, oleh langit kerana takutkan tidak dapat hendak menunaikannya.dan sekarang amanah ALLAH ni berada pada kita, kaum manusia ni. tapi andai kata masih lemah, apa cara nak ditunaikan tu?

Berikut beberapa langkah. untuk meningkatkat Kekuatan Iman kita.
1. Letakkan ALLAH sebagai matlamat utama kita. hanya dengan cara ini, kita akan lebih cintakan kepada kebenaran, kebaikan dan amal soleh, dan membencikan maksiat dan perkara mungkar.

2. Rasulullah SAW ikutan kita.Tapi sekarang, Nabi Muhammad SAW dah tiada, tapi dia pernah berpesan, bahawa Alim2 Ulama' lah waris dia selepas pemergiannya, jadi wajar kita menghormati ulama' ni. menghina golongan ini, sama jugak la dengan kita menghina Nabi Muhammad SAW.

3. Berpegang teguh kepada Al-Quran dan As-Sunnah
Nabi Muhammad pernah berpesan,
"Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang pada kedua-duanya, kamu tidak akan sesat selama-selamanya iaitu kitabullah (Al-Quran) dan sunnahku." Riwayat Imam Malik
4. Mewujudkan semangat JIHAD dalam diri. 
jangan takut untuk Mati kerana ALLAH, ini kekuatan paling hebat sebenarnya, berperang, kaum2 kafir takut untuk mati, tapi kita yang mana Jihad dalam hati, tak takut malah berani berjuang kerana kita percaya dan yakin bahawa perjuangan menuju jalan ALLAH. dan besarnya ganjaran sekiranya Syahid di jalan NYA.

Kesimpulannya :: Kekuatan Iman ini sangat penting dan amat perlu dititikberatkan kedalam hati para pemuda kita sekarang kerana kekuatan ini kian tandus dalam diri kelompok muda kita yang kebanyakan sekarang ni terlalu disogokkan dengan hiburan, dan keseronokan dunia, mereka bukan lagi takutkan akan balasan, tapi semua itu tidak diambil berat dengan slogan, "kita masih muda". apa pun ,semua perlulah berusaha untuk kearah ini, sekira nya kita semakin longgar dengan perkara ini, makin lama semakin hanyut dan tenggelam lah kita didalam alam fana ini. kerana itu diibratkan kita umat islam seperti si gergasi yang tidur.

wallahualam. smoga mendapat kekuatan. dan bersatu memperkuatkan jentera ALLAH. amin.

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA