Followers

Thursday, 10 March 2011

Jodoh Yang Seiras

Assalamualaikum..

hari ni nadh nak cakap pasai "Jodoh yang Seiras"..
(ehh.. tentang jodoh lagi hari ni.. hari-hari jodoh ja.. ada pape ka nih..? haha.. :p )

tetiba tadi ada seorang sahabat utarakan tajuk ni, iaitu mengenai Jodoh yang seiras dan tidak seiras ni. ni suma kes orang tua-tua pernah kata la "yang mukanya hampir seiras tu jodohnya lebih panjang.." ada seorang sahabat tanya tentang ni.. kerana dia sedang berpasangan dengan seseorang yang katanya langsung tak sama dan berbeza dengan dia.

pendapat peribadi aku. mengambil dari kisah kejadian Adam (Lelaki) dan Hawa (Perempuan). sebenarnya Lelaki dan Perempuan ni saling melengkapi. (dari kisah dijadikan Hawa dari rusuk Adam). bukankah itu namanya penyatuan, iaitu melengkapi, dari satu rusuk yang diambil tu pabila Adam dipertemukan dengan Hawa tu. dia rasa seronok sangat sebab akhirnya dia ada teman untuk menemani dia di Syurga.

bak kata cik
Sunah Mohammad, perkahwinan itu adalah completion.. kamu berdua saling melengkapi... dari segi logiknya pulak, memang betul apa, kalau kata semua nya sama, dua-dua pot-pet-pot-pet, dua-dua pangai sama, kan ka itu tadak perbezaan? rasa nya lagi besh bila keduanya berbeza, sebab dari beza tu akan wujud satu penyatuan yang super-duper besh, yo lah.. dari pendapat peribadi, yang tidak dikenal tu, akan datangkan perasaan nak tau, berbeza dari yang dah tahu, sama dan akan kekal dan jadi membosankan pulak. ;)

Kalau muka tak da iras tu jodoh pendek la?
tidak jugak. bukankah semua urusan jodoh tu dari ALLAH, seperti kata Cik Aimaa Nur Shameera , hati kita ni walaupun ada dalam dada kita, tapi adalah dikawal oleh ALLAH, suma dari DIA, dan hanya dia yang berkuasa nak wujudkan dan lahirkan rasa dalam hati kita. DIA MAHA BERKUASA nak alihkan perasaan tu dari sayang kepada benci atau sebaliknya mengikut Kehendaknya, bukan bererti DIA tidak sayang bila memisahkan kita, tapi ketentuan NYA tu adalah yang berbaik buat kita. sebab tu Nabi Muhammad SAW pernah berpesan, "berpada-pada bila menyayangi orang, kerana takut satu hari dia akan dibenci kami, dan berpadalah dalam membenci kerana takut satu hari kamu akan menyayanginya", sedang Nabi Muhammad SAW lagikan berpesan kepada kita tentang ni.

Cinta dan sayang nak dibuang?
ianya bukan untuk dibuang, tapi doakan la agar dipanjangkan jodoh tu bak kata Cik Aimaa Nur Shameera dan lebih baik jika dah sedar, tapis sikit rasa sayang rasa cinta tu, pindahkan kepada Sayang dan Cintakan ALLAH, kerana dari dia kita datang dan kepadanya kita kembali, kerana ditakuti cinta yang keterlaluan kepada makhluk mungkin bisa mengurangkan rasa Cinta kita kepadaNYA. barangsiapa yang lebih mengingatiNYA, maka DIA akan lebih mendekati kita, ada terbaca satu kenyataan tu, sejengkal kita mendekatiNYA, sehasta DIA datang kepada kita, selangkah kita kepadanya, berlangkah2 DIA datang kepada kita. kita ingat DIA, DIA ingat kita, ALLAH tidak memberi apa yang kita mahu, tapi DIA pasti takkan lupa beri apa yang kita PERLU.

"kalau semua kita nak ikut kehendak kita, versi kita, camna kita nak dapat keredhaan ALLAH Taala.."



"sedikit bingkisan dari hati seorang insan yang lemah lagi serba kekurangan.. :) "


mahu lagi? boleh.. sila click kat bawah nih..
Kisah Cinta Agung
Kami Couple
Khas untuk awak
Cinta dengan Jodoh

10 comments:

NaNaoSaKi said...

btol tu.. adam dan hawa saling melengkapi.. pada pendapat saya, kalau dari segi perangai, better berbeza perangai..mcm (+) dan (-) saling menarik antara satu sama lain.. :) tp kalau dari segi hobi, better mmpunyai hobi yg sama.. supaya masing2 lebih memahami..

Wafi said...

btol2... dan hidup kita telah ditetapkan berpasang-pasangan oleh Allah...

kiera'sakura said...

setuju!!!!.... klu sume same bosan sgt..kte ckp die ckp.... sape nk dengo sape nk ckp..ye x.. hehehe.. tp kata2 kat atas tue sungguh puitis... =)

Muslimah Optimis said...

nadh ... ampa memang bagus la.. ada ja perbincangan terkini ampa masukkan dalam blog.. bgs2 perkongsian bersama.. n tq sebab buh link kami sekali..heheh...

P/S : orang tu balik kampung..best noh

fRaMe+LenSeS said...

NanaoSaki :: betoi jugak tu. bila kongsi satu minat.. baru besh kan.. wat pape pn ada teman. besh tu.. ;)

Wafi :: benar sahabat.. ;) jadi kita kena doa la agar dijumpakan ng y betoi2.. ;)

Kiera :: kamu nak cakap ka? nadh dengaQ.. ehh.. sama tak kita.. :p

Aimaa :: tadak aih.. besa ja.. menda baik kami tulis balik.. ;) ta sehebat ampa mengarap kata.. kami ayat2 cap ayam ja. ;)

Muslimah Optimis said...

dok pi merendah diri pulak... setiap orang ada gaya penulisan masing2...satu kelebihan tu...

Pakcu said...

i likeeeeeee....tapi kan dulu pakcu dgn x muka seiras, xpanjang plak perkenalan tu kan..mcm tak bleh percaya plak

sebenaqnya bila dah dok sekali, buat kerja sekali, orang akan tgk macm kita seiras,macam mindset jugak la..

bak kata dr fadhilah, lelaki dan wanita saling melengkapi, adalah lebih baik sifat lelaki dan wanita itu berbeza supaya dapat melengkapi satu sama lain,,kalo sama tak lengkap la katanya ;)

HanqtuaH said...

Nicee!!..khawin atas dasar keserasian memang susah nk kekal..hilang serasi partner pun hilang laa..apa tujuan sebenar kita khawin??..peace..

fRaMe+LenSeS said...

Aimaa :: ya ka? hehehe. :P

Pakcu :: betoi jugak kata pakcu, tak kira la seiras ka tak, tapi kalau da suka tu.. suma baik2 la. :D

hanQtuah :: ala, apa pn dari kita, kita y jaga kan? kalau kita jaga elok, elok la dia. :D

Saya Fiqa said...

stju dgn smua pnya pendapat... :D

sbg cth: mak saya lebih banyak bercakap dari abah.. :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA