Followers

Monday, 28 March 2011

Gempa Bumi Mendekati Malaysia??

 

tadi pagi sebenarnya dengaQ berita ni..
masa keluar ng mama tak silap..
terkejut jugak. sebab baru selesai ja Gempa Bumi kat Jepang (8.9 Skala ritcher)..
hari ni kat Myanmar 6.0 Skala Ritcher.
dan dikatakan Malaysia plak bakal menerimanya.
menurut Pakar Kajian Geologi Malaysia aa.
katanya kekerapan gempa berlaku menyebabkan perubahan titik gempa mendekati Malaysia.
no komen tentang tu, tapi nak kongsi sedikit info dibawah ni. 

Dari Sabda Nabi Muhammad S.A.W.
Apabila berlaku perkara2 di bawah ni.. adalah halal untuk bala ALLAH turun:

1. Apabila harta negara diagihkan kepada orang-orang tertentu sahaja
2. Apabila amanah direbut, kerana nak merebut harta dunia
3. Zakat diselewengkan
4. Para suami membiarkan isteri dan anak-anak berbuat maksiat
5. Derhaka kepada ibu
6. Apabila anak baik dengan kawan-kawan, tapi berkasar dengan ayahnya
7. Apabila masjid sudah tidak dihormati lagi
8. Apabila orang yang paling hina diangkat sebagai pemimpin
9. Apabila orang jahat dihormati kerana kejahatannya, dan pada masa sama orang baik dihina
10. Arak banyak diminum
11. Orang lelaki memakai kain sutera (menurut ulama' lelaki menyerupai perempuan, dan begitu sebaliknya)
12. Para artis disanjung
13. Berlaku hibran yang terlalu melampau
14. Apabila manusia mula menghina Para Sahabat Nabi, Ulama' terdahulu


Terjadinya perkara-diatas ini akan sebabkan ALLAH menurunkan balanya, dari TIGA yang dibawah:

1. Bala berbentuk cuaca panas
2. Bala berbentuk gempa bumi (Titik gempa berubah dekat dengan kita sekarang?? )
3. Allah mengubah manusia jadi makhluk lain (tgk zaman sekarang, zina berleluasa, anak-anak dibuang, kan itu pangai da macam binatang)

Wahai Sahabatku, Dari apa di atas, cuba tengok balik, sebab yang 14 tu? ada berlaku tak? rasanya la kan, SEMUA tu dah berlaku.. tengok berlaku kan? tengok plak yang bertiga tu. pun dah ada kan? tidakkah kita rasa yang semua ni BUKAN SATU KEBETULAN? dan sememangnya ini MERUPAKAN SATU PETANDA, PETUNJUK dari ALLAH buat kita yang masih hidup bersenang lenang ni? Tak rasa ka yang jadi kedua peristiwa tu, ADALAH SATU BALASAN diatas keingkaran mereka mengikut SURUHAN dan meninggalkan LARANGANNYA?? Fikir-fikirkanlah, Renung2kanlah. Selamat Beramal. ;)

semoga dengan sedikit ingatan ni memberi kita sedikit keinsafan. amin yarabbalalamin

Sumber :: Khutbah Jumaat : Surau Ar-Razi

7 comments:

..:noor badriah:.. said...

entry yg best..
kita dah hmpir dgn kiamat..
kna bnyak bertaubat..
bad bnyak dosa..huhu =(

fRaMe+LenSeS said...

adikku Bad :: sebaik2 manusia adalah yang menyedari kesilapannya dan kembali ke jalan yang di redhainya, bukan yang sedar tapi masih hanyut dalam dosa yang dilakukan. Adik, if rasa berdosa, mintak ampun kepada ALLAH, jika bersalah pada MAMA AYAH, tuntut lah maaf dari mereka, sesungguhnya ALLAH MAHA MEMBERI AMPUN dik.. ;)

naqiah said...

takutnya..

kiera'sakura said...

subnahaallah...takutnye...

oshin said...

insaf . terima kaseh sebab memperingati dan menyedarkan. huuu ;) sama sama lah kita berdoa agar kita dijauhkan bala bala tersebut . aminnnn

fRaMe+LenSeS said...

Naqiah :: sememangnya menakutkan kan? ;)

Kiera :: takut jugak.. tapi bersedialah..

Oshin :: nadh insaf jugak.. semoga dijauhkan aa.. ;)

fashah84 said...

info yg baik....sama2 kita bersedia....InsyaAllah....

Buta+Pekak+Bisu=CINTA