Followers

Wednesday, 9 March 2011

Cinta dengan Jodoh

Segalanya bermula dengan Post nih..


kemudian berbalas2 sehinggalah Terbaca satu kisah..
Tentang jodoh yang dah ditentukan ni.. Kisah benar tentang jodoh..
Benar2 tersentuh terbaca kisah tadi tu..


Memang benar sekali yang jodoh bukan dari pilihan kita, tapi telah ditentukan sejak dari roh ditiupkan kedalam jasad kita..


Cuba baca kisah ni. Bagaimana Ali, yang rasa begitu rendahnya diri kerana gadis yang disukainya dipinang oleh sahabat Umar dan Abu Bakar, tapi keduanya di tolak secara baik oleh Rasulullah SAW.


Kisah menunjukkan yang jodoh itu dah ditentukan, siapa yang tidak mahu insan sehebat Abu Bakar, segagah Umar menjadi menantu mereka, tapi dibuktikan bahawa jodoh itu bukan pilihan kita. Dijodohkan kita dengan yang terbaik buat kita.


Tak perlulah kita terlalu memikirkannya, tapi berserahlah kepadaNYA. Jangan putus berdoa, kerana itu senjata orang mukmin. Keistimewaan kita yang diberikan ALLAH. Mohon kepadanya agar dipertemukan dan dijumpakan dengan yang sebaiknya yang dapat membimbing kita menuju syurga yang abadi.


"kita takkan kahwin dengan yang kita syg, yang kita cinta, sebab kita hanya akan kahwin dengan jodoh kita.. "


tertarik plak dengan ayat nih..

"Cinta tak pernah meminta untuk menanti. Ia mengambil kesempatan atau mempersilakan. Ia adalah keberanian, atau pengorbanan."

cinta yang hadir kerana ALLAH, seperti kisah ini, sangat berharga, sangat mahal disisinya, ianyalah cinta yang diredhai, yang dititipkan dalam ati, tapi meletakkan cinta ALLAH diatas sekali. ini cinta terhebat. benar-bener tersentuh. moga dapat jugak aku menjadi seperti mereka, menjadi sehebat mereka, seperti jauh api dari panggang, tapi menjadikan mereka sebagai contoh dan ikutan, rasanya tadak masalah. moga mendapat keberatan dan petunjuk. Amin yarabbal alamin.



"bukan sekadar cetusan fikiran, tapi dalam ny sebagai ingatan dan pedoman, moga mendapat keberkatan hendaknya. "

9 comments:

Muslimah Optimis said...

waaaaaaaaahhhhhh.. sangat mantap la entry nih.. entry ampa semua best2 la... tapi xdan nak godek2 banyak2 sangat... hihihi...

fRaMe+LenSeS said...

ampa wat kami segan ja.. tadak aih.. besa ja.. apapn maceh sebab membaca.. ;)

Muslimah Optimis said...

nak segan2 pulak dia.. sejak bila ampa jadi penyegan ni??? hohoho.. tak payah segan2 ngan kami sebab kami tak segan ngan ampa pun..hohoho...(ayat tak buleh blah).. kami aggap ampa sama mcm kawan2 pompuan kami..hihi...

fRaMe+LenSeS said...

huhh? tetttt~~ agak2 la macam kawan pompuan.. kami laki sejati kot..;D

Muslimah Optimis said...

hahaha.. memang la ampa lelaki sejati..ada kami kata lelaki tak sejati tapi tak tau la kot mata kami silap tengok..hoho.. kami anggap sama mcm kawan pompuan tu hilang segan kat ampa tu..hoho...kalo dak kami memang pemalu ngan lelaki tu.. dush..dush..dush

cik pulau said...

betol sgt.. setuju sgt..
janganlah risau kalau belum ada pasangan.. tu maksudnya jodoh kita belum smpai..
Allah tu Maha Mengetahui.
Dia tahu segala yang terbaik untuk hambaNya..^^,

fRaMe+LenSeS said...

MO :: oo macam tu ka.. hihihi.. okeh2.. berita paham. hihihi.. ;))

Cik Pulau :: betoi tu.. :) DIA y MAHA TAHU.. kita ikut ja perancangan DIA> takkan dia nak bagi y tak baik plak untuk kita kan.. ;)

kiera'sakura said...

smoga kte mendapat jodoh yg terbaek tuk kite.. yg blh menjadi tangan kanan kt kte agar tgn kiri xletih buat kerja sorg2... eh ape pnye madah daa...hehehe

fRaMe+LenSeS said...

Kiera :: kata2 kamu tu comel dan sweet tau.. i like.. ;) smoga la ye.. ;) amin2.

Buta+Pekak+Bisu=CINTA