Followers

Friday, 24 June 2011

PELANGI OH PELANGI, AKU SAYANG KAMU..

Assalamualaikum.
Dan salam sejahtera pada bukan Muslim yang membaca.

Ada sesiapa pernah dengar ungkapan di bawah ini? 

~ Kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir. Kita tertanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi ~

Malam ni Nadh nak berbicara tentang PELANGI. Boleh tak? Mengenai PELANGI, Hujan, Petir dan Matahari dari kaca mata dan pandangan Nadh. 

Matahari - Simbol cerah, simbol keriangan, perjalanan hidup idaman kita semestinya, yang tidak pernah diharapkan akan hadirnya kesusahan, kepayahan dan nak yang indah-indah belaka.

Hujan - Simbol air mata, kesedihan, kepayahan, hari yang cerah yang kita harapkan tadi tidak secerah dan seindah yang kita harapkan dengan matahari. Kerana ALLAH sediakan pula Hujan.

Petir - Datang sekali dengan Hujan. Adalah raungan kita yang menyesali kejadian, apa yang kita harapkan, cita-cita yang GAGAL kerana perjalanan kita yang kita tak harapkan tu. 

Tiba-tiba, dalam asyik kita meraung, meratapi kehilangan matahari dan ketibaan hujan dan petir, ALLAH HADIAHKAN KITA PELANGI .


Kenapa PELANGI ? PELANGI adalah simbol keceriaan, dengan 7 unsur warna yang berasingan, menjadikan ia sebagai penyeri, tika ini, kita tidak lagi menangis, tapi terdiam dan terpaku dek kerana cantiknya PELANGI YANG DIHADIAHKAN ALLAH kepada kita.

Mari Nadh ulas satu persatu unsur PELANGI yang Nadh rasa padan Nadh kaitkan dengan hidup dan perjalanan kita ni.

MERAH - MERAH itu menyerikan PELANGI , sepertimana kita pandang MERAH sebagai warna ceria, kehadiran sebenarnya sedang membawa penyeri dalam hidup kita. Setelah kita kesedihan, tiba si PELANGI untuk menyerikan kembali hari kita.


JINGGA - JINGGA itu jalan. Tidak ALLAH beratkan kita dengan UJIAN melainkan ALLAH nak kita meminta kepadanya. Dan kemudian, DIA pasti kurniakan kita kembali Jalan untuk menyuluh kekusutan yang menimpa kita sebelumnya.
"Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepadaKu, nescaya aku akan makbulkan...." (Al-Ghafir : 60)

KUNING - Satu lagi warna terang yang menceriakan. KUNING itu Kemudahan. Ingat tak kata-kata ALLAH dalam Al-Insyirah yang mengatakan ""Karena sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan" . ALLAH dah buktikan dengan memberi HUJAN kemudian digantikan PELANGI


HIJAU - Apa yang kita akan rasa tiap kali kita melihat warna HIJAU di bukit bukau, di padang-padang rumput dan di seluas-luas tanah bendang? Itulah dia yang kita panggil sebagai KETENANGAN yang kemudan membawa kepada HILANG masalah dan tekanan dek kerana cantik dan indahnya warna HIJAU. Malah ada kajian yang mengatakan, bila kita terlalu sangat melihat monitor lappy atau komputer, pandanglah warna HIJAU kerana ianya ibarat terapi kepada biji mata kita.


BIRU - Warna LAUT juga BIRU. Cuba renung-renungkan kembali, LAUT tak pernah berhenti dari membidas PANTAI. Begitu juga HIDUP kita, takkan nak harapkan yang mudah sahaja dalam hidup, UJIAN akan datang ibarat pantai yang adanya ombak dan badai. Kita diuji sebagai BALASAN, juga bererti tandanya ALLAH sayang kita, diberikan kita ujian dan ujian supaya kita senantiasa beringat, yang seperti juga pantai dan ombak. ALLAH itu TAK PERNAH TINGGALKAN SISI KITA.

NILA - Warna air, inilah dia yang akan menjadi SAHABAT KITA bila satu hari nanti kita menyedari yang rupa-rupaya ALLAH SEDANG KURNIAKAN kita NIKMAT. Tapi kita belum sedar akan HIKMAHNYA. Dan tiba hati kita benar sedar akan adanya HIKMAH, kita pasti tersenyum.. 
"owhhhh begini rupanya, kenapalah aku tak sedar yang ALLAH itu sayangkan aku rupanya.."


UNGU - UNGU bererti UNTUNG. Dan beruntunglah orang yang sabar dengan Ujian kurniaan ALLAH ini.
"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala tanpa batas."  (Az-Zumar :10 )


Tujuh warna PELANGI bererti banyak NIKMAT besar yang ALLAH beri kepada kita yang menginsafi dan bersyukur atas tiap apa yang dikurniakan. Ingat yang ALLAH tak jadikan sesuatu itu dengan sia-sia, TETAPI tiap satu punya sebab dan musababnya, dan punya HIKMAH yang sememangnya tidak akan mengecewakan bila satu hari nanti kita sedar akan semuanya.

ALLAH sayang kita.



12 comments:

cik pulau said...

Pelangi...^^,

indahnya... tapi ternyata bukan sekadar indah..
ianya penuh dengan kebesaran Allah..

Iffah Afeefah said...

ye betol

ske2

erm pandai nadh olah

gembire wane pelanginya

de typo raungan tu

risa said...

sangat suke pelangi..
hadir pelangi sangat sebentar saje..
tapi kehadiran tu memberi seribu makna..suke entry ni wahai adik

JIJI YU said...

tu baghu cerite pelangi je..banyak lagi ni ciptaan ALLAH..

Sunah Sakura said...

rajinnya nadh tukar2 kalerrrrr!

haslinda said...

suke entry ni... :)

fRaMe+LenSeS said...

Cik Pulau :: ya betoi.. penuh dengan kebesaran. Hebat ciptaan ALLAH kan?

Iffah :: maceh kamu.. :) Nadh da betulkan. maceh..

Kak Risa :: seribu makna dengan seribu satu rasa dan hikmah.. hebat ciptaan ALLAH kankak? maceh kak. :)

Jiji :: setuju ng kamu.. :)

Sunah :: hihihi.. suka plak bila cakap sal pelangi..


Haslinda :: maceh kamu.. :)

Подтверждаю said...

as salam..
yeah. disebalik semua ciptaan-Nya,
ada sandaran-Nya yang tidak kita duga melainkan kita sedar akannya..

huhu..tolong pakcik boleh??

Berubat Dengan Minyak Wangi Ka'abah

bersama kak Es said...

alam sangat sinonim dengan manusia. Warna-warni ..

Colourful of life :)

fRaMe+LenSeS said...

Pakcik :: wslm. setuju ng kenyataan pacik.. :)

Kak Es :: cantik kan pelangi kak?

BeloG MTT said...

Pelangi tu indah... :)

"Allah datangkan kita ribut dan petir , kita menangis tertanya tanya mana perginya matahari ..Rupa rupanya Allah sediakan kita pelangi yang indah.." :')

Rozuan Ismail said...

indah sungguh sang pelangi.punya maksud tersirat disebalik warnanya

Buta+Pekak+Bisu=CINTA