Followers

Sunday, 5 June 2011

Hadis Akhir Zaman

LIMA MAKSIAT YANG DISEGERAKAN BALASANNYA

Ertinya:
Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: Berhadap Rasulullah saw. kepada kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda; "Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah swt., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara­-perkara itu ialah:

1. Tiada terzahir (nampak) perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha'un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.

2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pepimpin mereka.

3. Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada ada binatang (yang juga hidup diatas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah swt.

4. Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.

5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri ".


( H.R Ibnu Majahv)

Keterangan

Hadis di atas rnenerangkan bahawa:

1. Penyakit Thaun dan Aids adalah berpunca dari banyak berlaku perzinaan. (sedang berlaku dengan banyaknya. Dan satunya penyakit yang masih tiada ubatnya iaitu AIDS. )

2. Kesukaran mencari rezeki dan kezaliman pimpinan adalah berpunca daripada rakyat yang mengurangkan sukatan dan timbangan. (Semakin naik harga, jadi demi menyelamatkan diri, dan mencari keuntungan manusia mula menipu dalam timbangan. Yang kaya, makin gagah, yang miskin makin susah)

3. Kemarau panjang adalah berpunca dari tidak mengeluarkan zakat. (Hujan, panas tidak menentu, bukankah ini satu petunjuk buat kita menginsafi ? )

4. Kemampuan musuh mengambil sebahagian dari apa yang dimiliki oleh kaum Muslimin (sepeti hilangnya Tanah Palestin dari tangan kaum Muslimin) adalah berpunca daripada mereka mengkhianati janji-ianji mereka kepada Allah swt.

5. Perang saudara yang berlaku di kalangan kaum Muslimin adalab berpunca daripada mengenepikan hukum­hukum Allah swt. dan tidak mahu menjadikan Al-Quran sebagai undang-undang di dalam kehidupan. (tiada lagi penyatuan, bila satu pihak menghalang hukum ALLAH dilaksanakan, manakala satu lagi nak memperkasakan hukum ALLAH demi untuk menjaga kesejahteraan, tak payah tengok banyak, cukup di negara kita sendiri. )

Note :: Cuba baca balik 2 kali apa yang diatas ini, bukankah semua nya sudah menimpa kita? Bersama kita renung-renungkan..:)

Sumber : http://www.pekida.org/


7 comments:

Sunah Mohammad said...

yup, semua ni da berlaku... tidakkan kita mengambil peringatan?

Miss Ran said...

stuju sgt pakcik...

nadh buat vlog lg

sweeeeettt hehe=P

cik AngguR said...

thanks roy 4 de info......trpikir jap eh bila pas baca nie....

Nour Akmal said...

jauhkan lah dr kemurkaaan Allah..
balasan Allah di dunia pun dah tak ertahan..apalagi di akhirat nnt..

Syasya Acing Mitchy said...

erk, rasa takut plak.

sesegar said...

oh.sangat tersentuh.. :)

fRaMe+LenSeS said...

Sunah :: umm.. betoi la tu..

Miss Ran :: vlog? hehehe. tetttt~~

Sue :: apa dia y ang pikiaQ tu? hehe

Nour KIC :: setuju ng kamu sangat3.. :)

Syasya :: itulah, abg pn rasa takut. T.T

Sesegar :: alhamdulillah kalau tersentuh, sama2 kita amek peringatan ni ya. :)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA